Σχετικά άρθρα
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΠΑΥΛΟΥ |
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη | |||
Κυριακή, 24 Μάρτιος 2019 08:17 | |||
Γιώργος Παπαπαύλου Φωτογραφία: Λεωνίδας Βασιλόπουλος Αριστούχος απόφοιτος της Ανώτερης σχολής δραματικής τέχνης «Ιάκωβος Καμπανέλλης» και της Νομικής σχολής Αθηνών ο ταλαντούχος ηθοποιός έχει συνεργαστεί με αξιόλογους σκηνοθέτες όπως ο Γιάννης Καλαβριανός, η Ρούλα Πατεράκη, ο Γιάννης Χουβαρδάς, ο Νίκος Μαστοράκης, ο Γιάννης Σκουρλέτης, ο Θέμης Μουμουλίδης, ο Ένκε Φεζολάρι, ο Κωνσταντίνος Χατζής, ο Σταύρος Τσακίρης, ο Χρήστος Θεοδωρίδης, ο Θοδωρής Γκόνης κι ο Δημήτρης Μυλωνάς. Φέτος θα τον δούμε να ερμηνεύει σε παγκόσμια πρώτη παρουσίαση έναν μονόλογο βασισμένο στην αυτοβιογραφική νουβέλα «Αποθέωση της τρέλας», πρωτότυπος τίτλος «Le plaidoyer d’un fou»,του Αύγουστου Στρίντμπεργκ σε σκηνοθεσία και διασκευή του Κωνσταντίνου Χατζή και μετάφραση του Αντώνη Γαλέου.
Μίλησε μου για το έργο και για το ρόλο σου. «Η αποθέωση της τρέλας», είναι ένας μονόλογος βασισμένος στην αυτοβιογραφική νουβέλα του Αύγουστου Στρίντμπεργκ. Πρόκειται για την ιστορία του ταραχώδη γάμου του συγγραφέα με την πρώτη του γυναίκα τη Βαρώνη Σιρι φον Έσε! Ο Άξελ, ο ήρωας του έργου (ο ίδιος ο Στρίντμπεργκ δηλαδή) καταγράφει την πορεία της σχέσης του με την Μαρία (τη Βαρώνη δηλαδή) από την αρχή του έρωτα τους και τη δύσκολη συμβίωση τους ως το επώδυνο διαζύγιό τους! Πρόκειται για μια αστεία και συγκινητική ταυτόχρονα ιστορία ενός ανθρώπου εγκλωβισμένου σε μια τοξική σχέση που όσο κι αν επιδιώκει να απαλλαγεί απ’ αυτή άλλο τόσο παλεύει αυθόρμητα να παραμείνει μέσα σε αυτή!
Πως αντιλαμβάνεται ο Στρίνμπεργκ την διπλή υπόσταση της ερωτικής σχέσης ως ακαταμάχητης επιθυμίας αλλά και ως εξουσιαστικής δυναμικής; Στα περισσότερα έργα του ο Στρίντμπεργκ καταπιάνεται με τον έρωτα, τις ανθρώπινες σχέσεις και κυρίως με τις σχέσεις ανάμεσα στα δυο φύλα! Ο έρωτας για τον συγγραφέα είναι ένας διαρκής πόλεμος για επικράτηση, μια αέναη μάχη να επιβληθεί στο αντικείμενο του πόθου του! Μόνο μέσα από την σύγκρουση και την άνευ όρων παράδοση αντιλαμβάνεται ο Στρίντμπεργκ την ερωτική σχέση, αφού ο έρωτας γι’ αυτόν είναι πόλεμος μόνο ως πόλεμο μπορεί να τον βιώσει! Και όταν μιλάμε για πόλεμο πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας νικητές και ηττημένους. Φωτογραφία: Karol Jarek Πως βλέπει ο συγγραφέας την γυναικεία φύση και την μετάλλαξη της ερωτικής συντρόφου σε επικίνδυνο αντίπαλο. Θα σου απαντήσω με μια φράση μέσα από το κείμενο που συμπυκνώνει όλη την στάση του Στρίντμπεργκ αλλά και του Άξελ απέναντι στη γυναικεία φύση: «Στη Μαρία αναζήτησα τον άγγελο που θα μου δάνειζε τα φτερά του και συνέβη ακριβώς το αντίθετο. Έπεσα στην αγκαλιά ενός γήινου πνεύματος που με έπνιξε με τα πούπουλα που έκρυβε μέσα στα φτερά του».
Γιατί επιλέξατε αυτό το έργο; Τι έχει να πει στον σημερινό θεατή; Οι λόγοι που πολλοί με κυριότερους τους εξής: άπαιχτος Στρίντμπεργκ, ερωτική ιστορία γραμμένη από έναν μετρ του είδους και επίσης γραμμένη με άμεσο και αστείο τρόπο! Το έργο είναι τόσο επίκαιρο όσο και ο έρωτας επομένως αφορά στον σημερινό θεατή! Ο έρωτας είναι ένστικτο και θα υπάρχει όσο υπάρχει και ο άνθρωπος από εκεί και πέρα το θέμα είναι με τι τρόπο ερωτευόμαστε. Κάποιοι με υγιή τρόπο και κάποιοι άλλοι, που είναι και η πλειοψηφία, μ’ έναν τρόπο διαστρεμμένο! Επομένως μπορεί αυτό το έργο να γίνει αφορμή για σκέψη για το τι ζητάμε από μια σχέση που δεν μας γεμίζει, μας κακοποιεί αλλά εμείς εμμένουμε σ’ αυτή!
Μίλησε μου για τον τρόπο που συνεργαστήκατε με τον σκηνοθέτη σου. Στην τέταρτη πια συνεργασία μας με τον Κωνσταντίνο Χατζή και έχοντας αποκτήσει κοινό κώδικα, συνεννοηθήκαμε πολύ γρήγορα και νομίζω, αυτή η δουλειά είναι η καλύτερη απ’ όλες όσες έχουμε κάνει ως τώρα! Ανυπομονώ να ξεκινήσουμε και να καταφέρει η παράσταση να επικοινωνήσει με το κοινό!
Πως αντιλαμβάνεσαι εσύ την εξουσία, την αναγκαιότητα της και την κατάχρησή της; Είναι αναγκαία η εξουσία με την έννοια του αρχηγού! Κάποιος πρέπει να παίρνει τις τελικές αποφάσεις. Δεν είναι δυνατόν να μην υπάρχει αυτή η προϋπόθεση γιατί τότε το χάος είναι αναπόφευκτο! Όσο για την κατάχρηση της, αυτό έχει να κάνει αποκλειστικά και μόνο με την παιδεία αυτών που την ασκούν αλλά και αυτών που επιλέγουν ποιοι θα την ασκήσουν! Φωτογραφία: Karol Jarek Με ποιο κριτήριο επιλέγεις ρόλους και συνεργάτες; Θα πρέπει να μου αρέσει ο ρόλος, να εκτιμώ τον σκηνοθέτη, τους συναδέλφους αλλά και τους υπόλοιπους συντελεστές! Και φυσικά βασική προϋπόθεση, να πληρώνομαι!
Τι είναι για σένα το θέατρο και τι κατά την γνώμη σου μπορεί να προσφέρει στο κοινωνικό σύνολο; Για μένα το θέατρο όπως και η τηλεόραση και το σινεμά είναι η δουλειά μου το πάθος μου αλλά και το βάσανό μου. Δεν ξέρω να σου πω τι μπορεί να προσφέρει στην κοινωνία προς το παρόν. Με βρίσκεις σε μια περίοδο που περισσότερο με απασχολεί τι προσφέρει το θέατρο σε μένα και αν τελικά μπορεί να μου προσφέρει μια ζωή όπως εγώ την θέλω με ελεύθερο χρόνο και χρήματα που να σου εξασφαλίζουν μια αξιοπρεπή διαβίωση!
Ποιες είναι οι ιδιαιτερότητες σου ως ηθοποιού; Το ότι δεν είμαι ιδιαίτερος αν εξαιρέσεις το σίγμα μου σε κάποιες λέξεις (γέλια).
Δηλαδή, ποια είναι τα δυνατά σου σημεία και ποιες οι αδυναμίες σου; Η φωνή μου, η κίνηση μου, η εμφάνιση μου, η τεχνική μου, η εργατικότητά μου και η δύναμή μου πάνω στη σκηνή είναι στα συν μου. Στα πλην μου το ότι δεν έχω βραβευτεί ακόμα ενώ δίνονται πια τόσα βραβεία.
Τι είναι για σένα «πρωτοπορία»; Το ρίσκο που παίρνεις αν μπεις σ’ ένα δωμάτιο χωρίς φως: Ή θα φας τα μούτρα σου ή θα βρεις τα σπίρτα και ένας νέος κόσμος θα φανεί μπροστά σου!
|