Σχετικά άρθρα
ΛΙΝΑ ΦΟΥΝΤΟΓΛΟΥ |
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη | |||
Κυριακή, 18 Μάρτιος 2018 08:22 | |||
Λίνα Φούντογλου
Η ταλαντούχα πρωταγωνίστρια της παράστασης «Βέντλα-το ξύπνημα της Άνοιξης» του Γερμανού συγγραφέα Frank Wedekind σε σκηνοθεσία και διασκευή Αντώνη Morgan Κωνσταντουδάκη, είναι απόφοιτος της Δραματικής Σχολής Αθηνών «Γιώργος Θεοδοσιάδης» με άριστα και υποτροφία αλλά και του τμήματος Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει συνεργαστεί ως ηθοποιός -μεταξύ άλλων- σε παραγωγές του Εθνικού Θεάτρου, του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, του ΔηΠεΘε Κοζάνης, του ΔηΠεΘε Ιωαννίνων και του ΚΘΒΕ, του Urbn Theatr και με σκηνοθέτες την Νικαίτη Κοντούρη, τον Νίκο Αρβανίτη, τον Ηλία Παναγιωτακόπουλο, τον Αντώνη Morgan Κωνσταντουδάκη. Έχει εκδώσει την ποιητική συλλογή «Δημιουργικό μηδέν» και διατηρεί τη στήλη «Απεριορίστων (δια)δρομών» στο 3point magazine ενώ ποιήματά της μεταφράστηκαν στα Γαλλικά από τον εκδοτικό οίκο Riveneuve Continents. Είναι επίσης συνιδρύτρια της κινηματογραφικής ομάδας NAIL με την οποία έχει αναλάβει την Καλλιτεχνική Διεύθυνση και διοργάνωση του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Πειραιά. Συμμετείχε ως βασική ηρωίδα στην ταινία DER που βραβεύτηκε στο Λονδίνο και στο επίσημο Videoclip «Έλα Κοντά» του Παύλου Παυλίδη&bmovies.
Πως θα χαρακτήριζες την νεαρή Βέντλα σαν προσωπικότητα και τι είναι αυτό που την παγιδεύει; Είναι πολύ αγνή και πολύ ανοιχτή στα ερεθίσματα του περιβάλλοντός της. Αυτό που την παγιδεύει είναι η άγνοια γύρω από τις σεξουαλικές της ορμές και το σεξ εν γένει. Η οικογένεια και το σχολείο δεν την βοηθάνε να καταλάβει, τι «φυσικά» της συμβαίνει.
Τι σε έλκει στο ξύπνημα της Άνοιξης και πως αντιλαμβάνεσαι την κοινωνία μέσα από την οπτική του υπέροχου συγγραφέα; Με μαγεύει η ισορροπία του λευκού και του μαύρου. Μέσα από το σκοτάδι του έργου αναδύεται το πιο λαμπερό φως. Τα δυο τους ισορροπούν όπως και στη ζωή. Η κοινωνία που ξεμπροστιάζει ο Βέντεκιντ είναι αυτή που κι εγώ σιχαίνομαι. Αλλάζει μορφές μέσα στο χρόνο. Σε κάποια κομμάτια όμως παραμένει ίδια. Μία κοινωνία εξουσιολάγνων ζόμπι με επίπλαστους κανόνες για να μπορεί να διατηρηθεί.
Τι είναι η σκοτεινή παρουσία και με ποιο τρόπο λειτουργεί στη δράση; Για εμένα ο Κύριος με τη Μάσκα είναι το χέρι που κινεί τα νήματα του έργου και της ίδιας της ζωής. Σύμφωνα με αναφορές θα μπορούσε να είναι ο ίδιος ο Βέντεκιντ ο οποίος μάλιστα τον ενσάρκωσε για πρώτη φορά. Ο συγγραφέας εξάλλου είναι αυτός που αποφασίζει τη μοίρα των ηρώων του. Ακόμη και αν υπάρχουν υπόνοιες για αυτοβιογραφικό έργο.
Πως διαχειρίζεσαι ερμηνευτικά τη σχέση σου με τα πρόσωπα που δεν εμφανίζονται επί σκηνής αλλά δρουν μέσω βίντεο; Ήτανε πρόκληση εξ’ αρχής. Η σκηνοθετική οδηγία των ηθοποιών στο κινηματογραφικό μέρος ήταν διαφορετική από αυτή που δόθηκε σ’ εμάς που είμαστε παρόντες στη σκηνή ώστε να τονιστεί το χάσμα των γενεών. Εκείνοι είναι απαθείς, χωρίς συναισθηματικές εξάρσεις. Επίσης δεν κοιτάμε ποτέ την οθόνη οπότε δεν παίρνουμε ερεθίσματα ούτε από τα πρόσωπά τους. Εγώ έχω μεγάλο κομμάτι δράσης σε επικοινωνία με τον κινηματογράφο. Ωστόσο ξεζουμίζω κάθε φορά τα λόγια της μητέρας μου και προσπαθώ να τα ακούω για πρώτη φορά. Με το που ακούω τη φωνή της Κυρίας Μπέργκμαν(Μαρία Σκουλά) της απαντάω ως η κόρη της Βέντλα. Καμία σκέψη της στιγμής.
Με ποιο τρόπο συνάντησες την ηρωίδα και ποια είναι τα στοιχεία του χαρακτήρα αλλά και της μοίρας της που σε άγγιξαν περισσότερο; Τη συνάντησα από μέσα προς τα έξω και παράλληλα το αντίστροφο με τον ευφυή τρόπο που δουλέψαμε με τον σκηνοθέτη μας. Όλοι οι άνθρωποι έχουμε κοινά με όλους τους ήρωες. Το ζήτημα του ηθοποιού είναι να τα εντοπίσει και να τα εκμεταλλευτεί ως προς την πιστότητα της απόδοσης του ήρωα. Η κινησιολογία και το σώμα σε φέρνει πολύ πιο κοντά όταν πχ ανακαλύπτεις το πως περπατάει ο ήρωας σου. Σα να γεννάς ένα μωρό. Με αγγίζει πολύ η ανυπεράσπιστη αθωότητα. Το να κάνεις κακό στη Βέντλα, ακόμη και με τον τρόπο της μητέρας της που δεν επικοινωνεί αληθινά μαζί της, είναι σα να τη σκοτώνεις. Η Βέντλα πεθαίνει μεταφορικά και κυριολεκτικά από άγνοια.
Ποια είναι η σχέση της ηρωίδας με την μητέρα της και με ποιο τρόπο αντιλαμβάνεται την καταδίκη της; Η Κυρία Μπέργμαν είναι υπερπροστατευτική και η Βέντλα χειριστική, οι δυο τους έχουν σχέση εξάρτησης. Αφού η Βέντλα μένει έγκυος, η μητέρα της για να την προστατέψει, άθελά της την σκοτώνει με τα γιατροσόφια που της κάνει για να αποβάλλει. Αντιλαμβάνεται την καταδίκη της, όταν της ανακοινώνει ότι θα κάνει παιδί. Νωρίτερα η ίδια ζητούσε βοήθεια αλλά η μητέρα της συντηρούσε έναν ψεύτικο κόσμο.
Τι έχει αλλάξει από τότε και τι έχει μεταμφιεστεί έτσι ώστε αν και εξ ίσου καταστροφικό να φαίνεται ανώδυνο, όταν μιλάμε για το «ξύπνημα της Άνοιξης», τα πρώτα ερωτικά σκιρτήματα της εφηβείας; Σίγουρα έχουν αλλάξει πράγματα προς το καλύτερο. Δυστυχώς υπάρχει πάντα ο ακραίος συντηρητισμός κρυμμένος μάλιστα πίσω από ένα προοδευτικό προσωπείο. Είναι κατανοητό ότι στο δυτικό κόσμο βλέπουμε πλέον το έργο πιο αλληγορικά. Η βάση του όμως ποιά είναι; Το προβληματικό εκπαιδευτικό σύστημα, η έλλειψη παιδείας, η αδυναμία των γονέων να επικοινωνήσουν με το παιδί. Ό,τι ταλανίζει και το σήμερα.
Ποια είναι τα σχέδια σου για το μέλλον; Μετά από τα soldout της παράστασης, η «Βέντλα-Το Ξύπνημα της Άνοιξης» θα συνεχιστεί ξανά το Σεπτέμβρη στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά που είναι το σπίτι του και η παραγωγή της παράστασης. Υπάρχει όμως ενδιαφέρον και από άλλους φορείς. Άμεσα διοργανώνω με την ομάδα μου NAIL, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Πειραιά που θα γίνει το Μάιο για δεύτερη συνεχή χρονιά. Αυτά μπορώ να ανακοινώσω.
Ποια είναι η γνώμη σου για το θέατρο στη χώρα μας; Χαίρομαι γιατί θεωρώ ότι γίνονται σπουδαία πράγματα. Αυτό που δεν μου αρέσει είναι όταν οι καλλιτέχνες εφησυχάζονται στη σκηνή. Η σκηνή για εμένα θα πρέπει, όχι να μας εκτονώνει αλλά να θρέφει τη φλόγα μας να αλλάξουμε κάτι προς το καλύτερο στην κοινωνία.
|