Σχετικά άρθρα
ΤΟ ΠΙΡΟΥΝΙ |
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη |
Πέμπτη, 02 Νοέμβριος 2023 08:25 |
Το Πιρούνι του Χάρη Ρώμα Δραματουργία Στη Θεσσαλονίκη της δεκαετίας του -80 εξελίσσεται η δράση της μαύρης αυτής κωμωδίας, στο σπίτι της οικογένειας Παλιούρα που περιμένει εναγωνίως να υποδεχτεί τα μελλοντικά πεθερικά της και να τα εντυπωσιάσει, ώστε ο πολλά υποσχόμενος γάμος της κόρης τους με τον γιο τους να έχει αίσια εξέλιξη. Ο πατέρας που διαθέτει αλυσίδα γραφείων κηδειών και έχει κερδίσει από τις επιχειρήσεις του αρκετά χρήματα ώστε να θεωρείται ευκατάστατος, είναι ένας λαϊκός άνθρωπος χωρίς καθόλου καλλιέργεια που απολαμβάνει τις απλές χαρές της ζωής αφού η γειτνίαση του με τον θάνατο τον έχει κάνει να τις εκτιμάει ακόμα περισσότερο. Οι ηθικές του αξίες περιορίζονται στην διατήρηση της παρθενιάς της γυναίκας πριν από το γάμο και στην επιτυχή κάλυψη των ερωτικών σχέσεων που διατηρεί με την υπηρέτρια, η οποία σε αντίθεση με την οικογένεια, αν και έχει έρθει ως οικονομική μετανάστρια από την Ρουμανία, είναι περήφανη για τις γνώσεις της όσον αφορά την Ελληνική γλώσσα την οποία φαίνεται να είναι η μόνη, που εκτιμά αφού το ζεύγος των οικοδεσποτών την κακοποιεί συστηματικά. Και τη γλώσσα και την υπηρέτρια. Η σύζυγος, μια χαρακτηριστική φιγούρα της εποχής, με υψηλές βλέψεις αλλά μηδαμινές περγαμηνές καλλιέργειας, με έντονο το στοιχείο του νεοπλουτισμού και με μια διαρκή ανάγκη για επιβεβαίωση των αριστοκρατικών συνήθειων της που δεν είναι παρά άτεχνες μιμήσεις, νιώθει ιδιαίτερη συγκίνηση που θα συγγενέψει με έναν πρόξενο και τη γυναίκα του η οποία διαθέτει το ανάλογο στάτους αφού εργάζεται στο υπουργείο πολιτισμού. Καθώς η δράση προχωράει, οι σκηνές παγώνουν κι οι ήρωες της κωμωδίας παραδίδονται στις εσωτερικές σκέψεις τους οι οποίες αποκαλύπτουν τα κρυμμένα μυστικά, τα απαγορευμένα πάθη, τις αδυναμίες, τα λάθη του παρελθόντος, τις απάτες και τις ύπουλες βλέψεις τους. Η υποκρισία μαζί με την αδυναμία να επικοινωνήσουν με αλήθεια αφού έχουν πολλά να κρύψουν, πολλά για τα οποία δεν είναι και τόσο περήφανοι και δικαίως, οδηγεί την ομήγυρη σε μια σειρά από συγκρούσεις με απρόβλεπτη κατάληξη. Μια μητέρα περιχαρακωμένη στην παραπλανητική, ηθική εικόνα της που έχει όμως ένα κάθε άλλο παρά άμεμπτο παρελθόν, ένας πατέρας με ανόητες προκαταλήψεις και παρωχημένες ιδέες που προκειμένου να αναρριχηθεί, γίνεται αδίστακτος αλλά εξαπατάται πολύ εύκολα από όποιον είναι διατεθιμένος να τον κολακέψει, να καλλιεργήσει τις φιλοδοξίες του και να συμμεριστεί τις ανόητες απόψεις του, μια κόρη δυστυχισμένη, αποκομμένη από την οικογένεια, άβουλη και βουλιμική, ένας πεθερός που έχει χάσει και την αίγλη και την περιουσία του, ένας γαμπρός που προκειμένου να εξασφαλίσει τα ναρκωτικά του είναι ικανός για κάθε απάτη και στήνει ένα παιχνίδι παραπλάνησης και μια υπηρέτρια με τραγικό παρελθόν που προσπαθεί με κάθε τρόπο να επιβιώσει αλλά οι αθέατες πληγές μέσα της, αιμορραγούν. Τα κωμικά στοιχεία εναλλάσσονται με τις δραματικές εσωτερικές συγκρούσεις αλλά το χιούμορ κυριαρχεί ακόμα και στις πιο μαύρες αποκαλύψεις προκαλώντας το γέλιο του κοινού που σε στιγμές, αυτόματα, παγώνει στα χείλη. Η δραματουργία σκιαγραφεί τους ήρωες χωρίς να εμβαθύνει ιδιαίτερα και χρησιμοποιεί μια σειρά από κλισέ, επιχειρώντας να δώσει την εικόνα μιας εποχής ψευδοακμής και νοσηρότητας που θα γεννήσει πολλές από τις παθογένειες οι οποίες ταλανίζουν την χώρα μας σήμερα. Η παράσταση Στην μικρή αλλά θαυματουργή σκηνή του VAULT, ο Καρατζιάς έστησε μια παράστασηάλλοτε ξεκαρδιστική κι άλλοτε συγκινητική, χρησιμοποιώντας τους οικείους σκηνοθετικούς του κώδικες και διευρύνοντας τους χαρακτήρες ώστε μέσα από τις υποκριτικές τους επιδόσεις να αναδειχτούν οι κάπως αδύναμοι δραματουργικά χαρακτήρες και να αποκτήσουν μια ευρύτερη θεατρική υπόσταση. Με έντονους ρυθμούς και καταιγιστική δράση, με ενδιαφέρουσες εναλλαγές και δυναμικές ανατροπές, με τις χαρακτηριστικές συναισθηματικές εξάρσεις και τις απολαυστικές κωμικές συγκρούσεις που μας έχει συνηθίσει να απολαμβάνουμε στις ακαδημαϊκές αλλά και εμπνευσμένες πάντα, παραστάσεις του. Εντυπωσιακό, ιδιαίτερα πληθωρικό το σκηνικό που αναδεικνύει το κιτς γούστο της οικοδέσποινας και τον νεοπλουτισμό της, προσφέροντας μας μια εικόνα αυτής της δεκαετίας που ανέδειξε όλες τις παθογένειες της ράτσας μας και με μια ανάλογη αισθητική, τα φανταχτερά κουστούμια, που είναι από μόνα τους πηγή γέλιου. Η εξαιρετική μουσική υπόκρουση του ταλαντούχου Μάνου Αντωνιάδη, εκφράζει την βαθύτερη αγωνία και τις εσωτερικές αντιθέσεις των ηρώων, υπογραμμίζοντας το τραγικό στοιχείο πίσω από την επίπλαστη ευμάρεια και ευθυμία. Ανάμεσα στους ηθοποιούς ξεχωρίζω τον παλαίμαχο και ιδιαίτερα εκφραστικό Γιάννη Οικονομίδη στο ρόλο του προξένου Αιμίλιου Δοξιάδη που στήνει μέσα από καλοδουλεμένες ερμηνευτικές λεπτομέρειες, έναν πολύπλευρο χαρακτήρα, αναδεικνύοντας έναν μάλλον άχαρο και επίπεδο, δραματουργικά ρόλο και προκαλώντας ανόθευτη συγκίνηση καθώς τον εξελίσσει αριστοτεχνικά στην πορεία, αποκαλύπτοντας τα ενδόμυχα τραύματα του, τον πάντα ταλαντούχο, πληθωρικό και απολαυστικό Δημήτρη Φραγκιόγλου στο ρόλο του επιχειρηματία του θανάτου, Αποστόλη Ζαμπέτα, που ξετυλίγει με άνεση το πλούσιο ταμπεραμέντο του και την Φανή Παλιούρα στο ρόλο της Ρουμάνας υπηρέτριας που κορυφώνει την κωμική της γκάμα, προσφέροντας κρυστάλλινες ξεκαρδιστικές σεκάνς για να αντιπαραβάλλει μέσα από την εξομολόγηση της, με ερμηνευτική σαφήνεια και αμεσότητα, το τραγικό στοιχείο του ρόλου. Απολαυστική η Χριστίνα Σαμπανίκου στο ρόλο της μητέρας και επαρκείς αλλά χωρίς ιδιαίτερες αποχρώσεις οι ερμηνείες των Μαρίζας Μανατάκη και Τάσου Τζιβίσκου στους ρόλους αντίστοιχα της κόρης και του μελλοντικού γαμπρού. Σκηνοθεσία: Δημήτρης Καρατζιάς Σχεδιασμός φωτισμών / Φωτογραφίες παράστασης: Χριστίνα Φυλακτοπούλου Τη φωνή της χαρίζει, για τον ρόλο της Κατερίνας Δοξιάδη, η Κική Μαυρίδου. Ευχαριστούμε τον Αλέξανδρο Λύκο και την Κατερίνα Καρατζιά για τις κομμώσεις και το μακιγιάζ των ηθοποιών στην φωτογράφιση της παράστασης. Κάθε Δευτέρα και Τρίτη, στις 21:15 Πολυχώρος VAULT |
Τελευταία Ενημέρωση στις Πέμπτη, 02 Νοέμβριος 2023 08:33 |