Σχετικά άρθρα
ΘΩΜΑΙΣ ΚΡΗΤΙΚΟΥ |
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη | |||
Κυριακή, 08 Οκτώβριος 2017 12:03 | |||
Θωμαϊς Κρητικού
Με σπουδές στη σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών επιστημών του πανεπιστημίου της Πάτρας και απόφοιτος της δραματικής σχολής «Ίασμος», η νεαρή ηθοποιός έχει παρακολουθήσει μια σειρά από σεμινάρια και έχει εργαστεί ως εκπαιδευτικός στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση στο μάθημα της θεατρικής αγωγής. Έχει παίξει επίσης ως ηθοποιός σε μια σειρά παραστάσεων συνδυάζοντας έτσι την θεωρητική γνώση με την εκπαιδευτική, και την επί σκηνής εμπειρία της θεατρικής τέχνης. Φέτος θα την δούμε στο Studio Μαυρομιχάλη στην παράσταση «Χαιρετίσματα στη Μπέρθα», που είναι βασισμένη σε μονόπρακτα του Τενεσί Ουίλλιαμς, σε σκηνοθεσία της Έφης Ρευματά.
Μίλησε μου για τις ηρωίδες που υποδύεσαι στα μονόπρακτα του Ουίλλιαμς. Αρχική ηρωίδα του πρώτου μονόπρακτου με τίτλο «Το σκοτεινό δωμάτιο» είναι μία κοινωνική λειτουργός, η οποία έχει σταλεί από την κοινωνική υπηρεσία προκειμένου να ερευνήσει το περιβάλλον στο οποίο ζει η κυρία Περκέττι με την κόρη της Μπέρθα, η οποία βρίσκεται κλεισμένη για καιρό σ’ ένα σκοτεινό δωμάτιο. Μέσω ανακρίσεων που γίνονται από μέρους της ανακαλύπτουμε ότι οι συνθήκες μέσα στο σπίτι μόνο ευνοϊκές δεν είναι με συνέπεια την παραπομπή της μικρής Μπέρθα σε κρατικό ίδρυμα. Στο δεύτερο μονόπρακτο με τίτλο «Γιατί καπνίζεις τόσο πολύ Μπέρθα;» παρακολουθούμε την εξέλιξη της ηρωίδας από την έξοδό της από το ίδρυμα μέχρι τη στιγμή που αποφασίζει να φύγει οριστικά από το σπίτι και να εγκαταλείψει τη μητέρα της για μια όχι και τόσο ονειρεμένη ζωή. Στο συγκεκριμένο μονόπρακτο στο πρόσωπο της Μπέρθα η οποία πλέον είναι γύρω στα 25 της, βλέπουμε ένα εκκεντρικό, πληγωμένο πλάσμα που ως αντίδραση στην καταπιεστική συμπεριφορά της μητέρας της, καταφεύγει στο τσιγάρο και στους φανταστικούς κόσμους των ηρώων της λογοτεχνίας. Στο τρίτο και τελευταίο μονόπρακτο με τίτλο «Χαιρετίσματα από την Μπέρθα», ο θεατής παρακολουθεί την παρακμιακή πορεία της ηρωίδας η οποία καταλήγει να ξεψυχάει σ’ έναν οίκο ανοχής. Τι δυσκολίες συναντήσατε στην μετάφραση των έργων; Τα έργα του Τέννεσι Ουίλλιαμς είναι ιδιαίτερα δύσκολα στο να τα προσεγγίσεις. Κι αυτό γιατί ανήκουν σε μια άλλη εποχή, αυτή του μεταπολεμικού Αμερικάνικου θεάτρου, οπότε έχουμε να κάνουμε με την διάλεκτο της εποχής αλλά και με τα βιώματα της τότε μεσοαστικής οικογένειας. Φοβούμενοι μη χαθεί ο λυρισμός αλλά και ο ρεαλισμός των έργων του, προσπαθήσαμε όσο μπορούμε να σκύψουμε με αγάπη και στη μετάφραση όπως και στον ίδιο το συγγραφέα.
Ποια είναι η γνώμη σου για την θεατρική εκπαίδευση στη χώρα μας στα σχολεία; Επειδή τυγχάνει να διδάσκω θεατρική αγωγή στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση εδώ και χρόνια, έχω διαπιστώσει ότι η θεατρική παιδεία είναι ανεπαρκής έως ανύπαρκτη και αντιμετωπίζεται με τον πιο αδιάφορο τρόπο. Πρώτα από τους κρατικούς, δημόσιους και λοιπούς φορείς και κατ' επέκταση και από εμάς τους ίδιους, από τους γονείς, εκπαιδευτικούς, κ.τ.λ. Το θέατρο στην εκπαίδευση βάλλεται δυστυχώς από παντού και πολεμείται καθημερινά.
Ποιο είναι κατά την γνώμη σου το μεγαλύτερο πρόβλημα της θεατρικής εκπαίδευσης στη χώρα μας; 'Όπως ανέφερα και προηγουμένως, πιστεύω πως η θεατρική εκπαίδευση στη χώρα μας είναι ανεπαρκής και αντιμετωπίζεται με τον πιο αδιάφορο τρόπο.
Ποια είναι τα θετικά και ποια τα αρνητικά της πανεπιστημιακής θεατρικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα; Η πανεπιστημιακή θεατρική εκπαίδευση είναι εξαιρετική. Η μετέπειτα επαγγελματική πορεία πάλι, ανυπόστατη... Τι πιστεύεις για τον τρόπο με τον οποίο σε μια χώρα δημιουργούνται οι θεατές του αύριο, σήμερα. Οι θεατές του αύριο γεννιούνται μέσα από τους θεατές του σήμερα. Αν ο θεατής εκπαιδευτεί να "σκύβει" με ειλικρινές ενδιαφέρον, με εποικοδομητική διάθεση και με ευθύνη απέναντι σε αυτό που βλέπει, νομίζω ότι μπορεί να υπάρξει αποτέλεσμα.
Πως συνεργαστήκατε με την σκηνοθέτιδα και μεταξύ σας; Παρά τις όποιες τεχνικές δυσκολίες αντιμετωπίσαμε κατά τη διάρκεια των προβών, η συνεργασία μας ήταν και είναι εξαιρετική. Θέλω να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ στη σκηνοθέτιδά μας την κυρία Έφη Ρευματά που χωρίς την πολύτιμη βοήθειά της δεν θα είχαμε φτάσει μέχρι εδώ.
Τι μέλλον έχουν οι ομάδες στη χώρα μας και με ποιο τρόπο τις αντιμετωπίζει το κοινό; Οι δυσκολίες είναι πολλές για τις ομάδες και δεν ξέρω κατά πόσο θα υπάρξουν πιο ευνοϊκές συνθήκες στο προσεχές μέλλον. Το κοινό, παρότι διστακτικό κάπως, εξακολουθεί να δείχνει ενδιαφέρον.
Ποια είναι η συναισθηματική και ψυχική σου ζύμωση, με τις εμβληματικές ηρωίδες του Ουίλιαμς; Ο Τεννεσί Ουίλλιαμς με αγγίζει διότι καταφέρνει με έναν μαγικό τρόπο να σκιαγραφεί τον εσωτερικό κόσμο των ηρώων του με όλες τις ανασφάλειες και τις ψυχώσεις τους και να δημιουργεί πλάσματα τόσο νοσηρά, όσο οικεία και αληθινά.
Ποια είναι τα όνειρα σου για το μέλλον; Έχω πολλά όνειρα που ελπίζω να κάνω πράξη κάποια στιγμή, όπως πράξη έγινε και το όνειρό μου να συμμετάσχω σε αυτή την παράσταση.
|