Σχετικά άρθρα
Ο ΣΥΛΛΕΚΤΗΣ |
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη |
Τετάρτη, 17 Ιανουάριος 2018 19:12 |
Ο Συλλέκτης του John Fowles Ο «Συλλέκτης» του John Fowles(που έγραψε επίσης τον «Μάγο» και την «Ερωμένη του Γάλλου υπολοχαγού»), γράφτηκε το 1963 και ενέπνευσε τον Γουίλιαμ Γουάιλερ που σκηνοθέτησε μια επιτυχημένη κινηματογραφική ταινία, ένα θρίλερ παραγωγής 1965 με πρωταγωνιστές τους Τέρενς Σταμπ και Σαμάνθα Έγκαρ. Έχει επίσης μια μακρά προϊστορία και στο ελληνικό θέατρο και μεταξύ άλλων έχει ανέβει σε σκηνοθεσία Γιώργου Κιμούλη, με τους Κων/νο Μαρκουλάκη και Μαρίνα Καλογήρου, σε σκηνοθεσία Γιάννη Βούρου με τους Τάσο Ιορδανίδη και Ζέτα Δούκα και σε σκηνοθεσία Γιάννη Κωνσταντακόπουλου με τους Ιωάννη Παπαζήση και Ειρήνη Φαναριώτη. Κεντρικός ήρωας κι αφηγητής της ιστορίας, είναι ο Φρέντερικ, ένας ιδιόρρυθμος νεαρός άνδρας με εμφανώς ψυχοπαθολογική προσωπικότητα, μοναχικός, αντικοινωνικός, κλεισμένος στον εαυτό του και αναθρεμμένος σε ασφυκτικό περιβάλλον από την συντηρητική, συμφεροντολόγα, μικροαστή θεία του μαζί με ένα ακόμα παιδί με κινητικές δυσκολίες και διανοητική υστέρηση, σε περιβάλλον ασφυκτικό αλλά ταυτόχρονα προστατευτικό. Δουλεύει υπάλληλος σε τράπεζα και έχει σαν χόμπι μια συλλογή από βαλσαμωμένες πεταλούδες. Όταν κάποτε κερδίζει το λότο και γίνεται πλούσιος, αποφασίζει να κάνει πραγματικότητα όλες τις απωθημένες του επιθυμίες. Μία από αυτές, η πιο ισχυρή είναι να αποκτήσει το πιο πολύτιμο κομμάτι για την συλλογή του που δεν είναι πεταλούδα αλλά ένα κορίτσι. Η πανέμορφη, ξανθιά, απόμακρη Μιράντα, κόρη γιατρού, φοιτήτρια στη σχολή καλών τεχνών και μέλος ενός κύκλου εκλεκτών ατόμων που η ενασχόληση τους με τις τέχνες κι η σχετική οικονομική τους άνεση τους καθιστούν περιζήτητους στη μικρή τους κοινωνία. Απαγάγει την νεαρή κοπέλα, την φυλακίζει στο υπόγειο κελάρι του και προσπαθεί με κάθε τρόπο να την κάνει να τον αγαπήσει. Ανάμεσα τους θα δημιουργηθεί μια παράξενη σχέση. Εκείνος την βλέπει σαν την ανέγγιχτη, αγνή πεταλούδα του που ο οποιοσδήποτε, ακόμα κι ο ίδιος θα μπορούσε να την «βεβηλώσει» αν την δει σεξουαλικά, εκείνη τον αντιμετωπίζει σαν ένα αμόρφωτο και χαώδες άτομο με το οποίο την χωρίζουν χάη αλλά παραδόξως αρνείται να τον κοροϊδέψει λέγοντας του ψέματα μήπως και καταφέρει να απελευθερωθεί από αυτόν αν και κάνει προσπάθειες να του ξεφύγει. Μοιάζει να απολαμβάνει σε ένα δεύτερο, ανομολόγητο επίπεδο, την παρουσία του στη ζωή της και την παγίδευσή της. Όλα όσα τους χωρίζουν και δεν είναι λίγα, με ένα τρόπο σε αντιστροφή, τους ενώνουν. Εκείνη, η αστραφτερή και περιζήτητη ξέρει πως δεν θα γίνει ποτέ σπουδαία ζωγράφος, όπως ξέρει πως κατά βάθος δεν είναι αυτό που δείχνει, πως η πιο όμορφη εκδοχή της είναι αυτή που έχει δημιουργηθεί μέσα στο μυαλό του παράξενου απαγωγέα της. Εκείνος ξέρει κατά βάθος πως ποτέ δεν θα μπορέσει να την κατακτήσει γιατί ανήκει σε έναν άλλο κόσμο του οποίου ούτε το χρήμα θα μπορούσε να ανοίξει τις πόρτες. Αλλά απολαμβάνει το γεγονός πως τώρα, αυτή τη στιγμή, αυτές τις μέρες, είναι δική του και μόνο δική του κι αν ο ίδιος δεν το θελήσει, κανείς δεν θα μπορέσει να του την πάρει. Ο Συλλέκτης είναι εκείνος ο άνθρωπος που θέλει να παγιδεύσει την απόλυτη ομορφιά και να την βαλσαμώσει ώστε να την αποκτήσει για πάντα αλλά γνωρίζει ταυτόχρονα πως η απόλυτη ομορφιά παραμένει αναλλοίωτη μόνο όταν είναι ελεύθερη και μπορεί να έχει ζωή μόνο έξω από την δική του ιδιοκτησία. Μέσα από αυτή την αντίφαση και χωρίς να είναι δολοφόνος, θα εξοντώσει την πεταλούδα του, το πιο πολύτιμο κομμάτι της συλλογής του, αφού θα προτιμήσει να την αφήσει να πεθάνει παρά να την απελευθερώσει, χάνοντάς την. Η παράσταση με ενδιαφέροντα, έξυπνα σκηνογραφικά ευρήματα όπως ο διάφανος θάλαμος-φυλακή της Μιράντας ή τα φυτά που περιχαρακώνουν τη σκηνή, κινείται σε γοργούς ρυθμούς που χρειάζονται λίγο ακόμα σφίξιμο, διατρέχεται από υπέροχες μελωδίες και μουσικούς νυγμούς που δημιουργούν μαζί με τους επιβλητικούς φωτισμούς, ατμόσφαιρα θρίλερ και επιτείνουν τις συναισθηματικές κορυφώσεις. Ο Παπαπαύλου είναι ένας ταλαντούχος ηθοποιός με ισχυρό σκηνικό ταπεραμέντο που κατάφερε να αποδώσει, αν και αρκετά συγκρατημένα, ένα μεγάλο μέρος της συναισθηματικής γκάμας και των ψυχικών αποχρώσεων του ιδιόμορφου ήρωα, αποτυπώνοντας σε μεγάλο βαθμό την ψυχοπαθολογική του προσωπικότητα και τις μεταμορφώσεις που πηγάζουν απ’ αυτή. Η Μυλωνά, ταλαντούχα και έμπειρη ηθοποιός μας δίνει μια εντυπωσιακή ερμηνεία αλλά δεν καταφέρνει με κανένα τρόπο να γίνει η Μιράντα. Δεν έχει ούτε την αιθέρια κίνηση του λεπιδόπτερου ούτε αυτή την άπιαστη γοητεία της ντελικάτης Βρετανίδας αστής του -60, ούτε την δροσιά της ήβης που έλκει ακαταμάχητα τον νεαρό ήρωα. Είναι συμπαγής, με αρμονική, θαυμάσια κίνηση αλλά όχι ανάερη, είναι δυναμική, ώριμη υποκριτικά και μια πολύ έντονη παρουσία στο σανίδι με αποτέλεσμα να έρχεται σε κόντρα με την ηρωίδα που καλείται να ενσαρκώσει. Ωστόσο διαθέτει σπάνια υποκριτικά προσόντα και έναν ψυχισμό, σκηνικά ελκυστικό. Η κινησιολογία είναι στην εντέλεια οργανωμένη, το μοίρασμα του λόγου σε επί σκηνής και εκτός σκηνής, κι επίσης με την ενίσχυση μικροφώνου σε σημεία κι αλλού μαγνητοφωνημένου, ενισχύει την μυθιστορηματική διάσταση της δραματουργίας και δημιουργεί πολλαπλά πεδία απόδοσης της. Ενδιαφέρουσα η σχεδόν κλινική σχέση των δύο προσώπων που επιτείνει την αίσθηση της παγίδευσης ενώ απροσδόκητο και δραματουργικά ενδιαφέρον βρίσκω και το σκηνοθετικό εύρημα του φινάλε.
Μετάφραση – Δραματουργική Επεξεργασία:Μαριλένα Παναγιωτοπούλου Μέρες και ώρες παραστάσεων: Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00 Ως τις 27 Φεβρουαρίου 2018
Διάρκεια:80' Πολυχώρος VAULT THEATER PLUS Σταθμός μετρό: Κεραμεικός Email:
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.
Εισιτήρια: Γενική είσοδος: 12 ευρώ Προπώληση Viva (http://www.viva.gr/tickets/venues/polyxoros-vault/ ) 8 ευρώ Μειωμένο: 10 ευρώ (Φοιτητές, Μαθητές, Σπουδαστές, Κάτοχοι Κάρτας Πολυτέκνων, ΑμΕΑ, Κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας (ΟΑΕΔ), Συνταξιούχοι άνω των 65. Ατέλειες: 5 ευρώ
|